همشهری آنلاین: بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه با معرفی برترین ها در بخش های استعدادهای جوان و مسابقه پایان یافت.

جشنواره تئاتر

به گزارش ایرنا، آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره تئاتر سراسری سوره ماه شامگاه دوشنبه با حضور اهالی فرهنگ و بزرگان تئاتر، سینما و تلویزیون و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «رحمت امینی» دبیر هنری جشنواره درمورد روند برگزاری این رو یداد هنری گفت: هر سال دستاورد جدیدی در اداره جشنواره تئاتر «سوره ماه» به دست می‌آوریم و در این دوره نحوه انتخاب آثار نقطه عطف جشنواره بود.

وی انتخاب آثار این دوره از جشنواره را ماحصل همایش های منطقه ای دانست و اظهار داشت: اهداف بزرگتری در افق تئاتر «سوره ماه» مورد نظر است که امیدواریم هر سال با استفاده از پشتوانه علمی و شوقی که جوانان برای شرکت در این رویداد تئاتری ایجاد می‌کنند به تدریج به آنها دست یابیم.

دبیر هنری بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» افزود: قرار است براساس تعاملی که با دبیرخانه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عمل آمد، چهار نمایش برگزیده این جشنواره برای حضور در مهمترین رویداد تئاتری کشور معرفی شود.

در ادامه این مراسم «عزت الله انتظامی» رییس هیات داوران بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه در سخنانی با اشاره به رشد کیفی آثار در این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبل گفت: تاکنون با 9 دوره از جشنواره تئاتر حوزه هنری همکاری داشته ام و در این دوره سالن های نمایشی را پر از جمعیت دیدم.

وی ادامه داد: به مسوولان حوزه هنری توصیه می‌کنم از ظرفیت های موجود در فضاهای نمایشی این نهاد فرهنگی نهایت استفاده را ببرند و با اجرای آثار مطرح نمایشی این جشنواره نگذارند تا سالن های تئاتر در ایام پس از جشنواره خالی بماند.

پیش از سخنان انتظامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از مقام هنری وی به عنوان هنرمند پیشکسوت و رییس هیات داوران این دوره از جشنواره به پاس هفت دهه حضور فعال در عرصه هنرهای نمایشی با اهدای لوح و تابلوی خوشنویسی تجلیل کرد.

«داوود رشیدی» هنرمند پیشکسوت نیز پس از اهدای تندیس بهترین بازیگر زن، در سخنان کوتاهی به بازیگران جوان تئاتر توصیه کرد این عادت هنرمندانی که برای گرفتن جایزه و یا تقدیر شدن از آنها به روی سن می آیند نوک انگشتان خود را به روی زمین زده و آن را می‌بوسند کنار بگذارند چون این کار سنت زورخانه ای است و ربطی به صحنه تئاتر ندارد.

در مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» برگزیدگان بخش های مختلف براساس آرای هیات داوران به شرح زیر معرفی و تقدیر شدند.

بخش استعدادهای جوان

موسیقی

هیات داوران ضمن تقدیر از بهنام رحیمی برای موسیقی نمایش «ترانه ای برای آیدا» جایزه موسیقی برتر این بخش را برای نمایش جامانده به سجاد کیانی اهدا کرد.

طراحی صحنه

هیات داوران ضمن تقدیر از وحید لاری برای طراحی صحنه نمایش «جامانده» جایزه طراحی صحنه برتر این بخش را برای نمایش «آلیس دختر قصه و توت فرنگی هایش» به حسین منتظمی اهدا کرد.

نمایشنامه نویسی

با قدرانی از حمیدرضا نعیمی و امیر دژاکام هیات داوران ضمن تقدیر از امین عالمی برای نمایشنامه «آلیس دختر قصه و توت فرنگی هایش» جایزه نمایشنامه برتر این بخش را برای نمایش «جامانده» به بهار محمودزاده اهدا کرد.

بازیگر زن

هیات داوران ضمن تقدیر از آیدا صادقی، برای بازی در نمایش «آلیس دختر قصه و توت فرنگی هایش» و زارا مولایی برای بازی در نمایش بید خون جایزه برتر زن را برای نمایش جامانده به ستوده حیدری اهدا کرد.

بازیگر مرد

هیات داوران ضمن تقدیر از ابوالفضل امامی­ زاده برای بازی در نمایش «نقل رستم و سهراب» جایزه بازیگری برتر مرد را برای نمایش ابوالهول حمید اصغری تتماج اهدا کرد.

تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه بهترین «کارگردانی» در بخش استعدادهای جوان بطور مشترک به شرح زیر تقدیم شد:

برای کارگردانی نمایش «آلیس دختر قصه و توت فرنگی هایش» به غزل نعیمی

برای کارگردانی نمایش «جامانده» به بهار محمودزاده

بخش مسابقه

موسیقی

نامزدها: سعید رضایت نمایش سیاریحون، پیام شریف نژاد نمایش وقتی خدا گریه می کند، علی امیدی نمایش کاریزما، مهدی حسنی نمایش تار شیشه ای، محمد فرشته نژاد نمایش سایه سکوت

لوح تقدیر و جایزه سوم موسیقی به پیام شریف نژاد برای نمایش «وقتی خدا گریه می­‌کند» از لرستان اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه دوم موسیقی به محمد فرشته نژاد برای نمایش «سایه سکوت» از تهران اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول موسیقی به سعید رضایت برای نمایش «سیاریحون» از تهران اهدا شد.

طراحی صحنه

نامزدها: ابوالفضل سلیمی نمایش کاریزما، میثم نویریان نمایش 92 درصد زندگی، امین فاضلی نمایش تار شیشه ای، لیلا رفیع زاده نمایش سایه سکوت، روح الله امامی نمایش وقتی خدا گریه می‌کند.

لوح تقدیر و جایزه سوم طراحی صحنه به میثم نویریان طراح صحنه نمایش «92 درصد زندگی» از خراسان رضوی اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه دوم طراحی صحنه به امین فاضلی طراح صحنه نمایش «تار شیشه ای» از خراسان رضوی اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول طراحی صحنه به روح الله امامی طراح صحنه نمایش «وقتی خدا گریه می‌کند» از لرستان اهدا شد.

نمایشنامه نویسی

هیات داوران در این بخش با تقدیر از حضور نصرالله قادری و حمیدرضا آذرنگ معرفی کرد:

نامزدها: خسرو امیری نمایش آش سرخ پشت پا، ناصر حبیبیان و اصغر خلیلی نمایش وقتی خدا گریه می‌کند، عباس جان فدا نمایش 92 درصد زندگی، سید محمد مساوات نمایش بیضایی

لوح تقدیر و جایزه سوم نمایشنامه نویسی به عبدالرضا سواعدی برای نمایش «عالیه» از خوزستان اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه دوم نمایشنامه نویسی به اصغر خلیلی و ناصر حبیبیان برای نمایش «وقتی خدا گریه می‌کند» از لرستان اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول نمایشنامه نویسی به خسرو امیری برای نمایش «آش سرخ پشت پا» از تهران اهدا شد.

بازیگر زن

نامزدها: مریم ندایی نمایش ما سه تن بودیم، جمیله ستوده نیا نمایش کاریزما، ندا گلرنگی نمایش سیاریحون، سوگل سادات خلیق نمایش بیضایی، مهتاب باجلان نمایش سایه سکوت، شادیه مولانایی نمایش خنکای ختم خاطره، سولماز همت زاده نمایش فنجان آبی

لوح تقدیر و جایزه سوم بازیگری زن مشترکا به سوگل سادات خلیق به خاطر بازی در «بیضایی» از تهران و جمیله ستوده نیا به خاطر بازی در نمایش«کاریزما» از یزد اهداء شد.

لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگری زن به مهتاب باجلان به خاطر بازی در نمایش «سایه سکوت» از تهران اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه بازیگری اول زن به ندا گلرنگی برای نمایش «سیاریحون »از تهران اهدا شد.

بازیگر مرد

نامزدها: کوروش شاهونه نمایش آش سرخ پشت پا، سیدعلی موسویان نمایش پلاک 8، سعادت الله همت زاده نمایش فنجان آبی، محمدعلی محمدی نمایش بیضایی، عبدالرضا سواعدی نمایش عالیه، حامد وکیلی نمایش تار شیشه ای، فرید قبادی نمایش سایه سکوت، خشایار قائد رحمتی نمایش خنکای ختم خاطره، ابوالفضل حاجی علی خانی نمایش سیاریحون، مهدی قانع نمایش کاریزما، محمد جهانپا نمایش تار شیشه ای

لوح تقدیر و جایره سوم بازیگری مرد بطور مشترک به کوروش شاهونه برای بازی در نمایش «آش سرخ پشت پا» از تهران و سعادت الله همت زاده برای بازی در نمایش «فنجان آبی» از«چهار محال و بختیاری» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگر مرد به فرید قبادی برای بازی در نمایش «سایه سکوت» از تهران اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول بازیگر مرد به سید علی موسویان برای بازی در نمایش «پلاک 8 » از تهران اهدا شد.

کارگردانی

نامزدها: محمدزوار بی ریا نمایش پلاک 8، سیدمحمد مساوات نمایش بیضایی، کیوان صباغ نمایش تار شیشه ای، محمدرضا عطایی فر نمایش سایه سکوت، امین ابراهیمی نمایش خنکای ختم خاطره، حامد مهریزی زاده نمایش کاریزما

لوح تقدیر و جایزه سوم کارگردانی به طور مشترک به امین ابراهیمی برای نمایش «خنکای ختم خاطره» از لرستان و کیوان صباغ برای نمایش «تار شیشه ای» از خراسان رضوی اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه دوم کارگردانی به محمدرضا عطایی فر برای نمایش «سایه سکوت» از تهران اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول کارگردانی به محمد زوار بی ریا برای نمایش «پلاک 8» از تهران اهدا شد.

همچنین ستاد برگزاری جشنواره و هیت داوران از میان نمایش های به اجرا در آمده در دو بخش مسابقه و استعدادهای جوان 4 نمایش را بدون ذکر اولویت به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی کرد که شامل نمایش های "آش سرخ پشت پا" از تهران، "تار شیشه ای" از خراسان رضوی، "کاریزما" از یزد و "جا مانده" از تهران بود.

بیست و دومین جشنواره سراسری تئاترسوره ماه از 22 مهر آغاز و تا دوشنبه 29 مهرماه ادامه داشت.

در مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه «محسن مؤمنی شریف» رئیس حوزه هنری، «مجید مصلحی» مدیر امور استان ها و مجلس حوزه هنری، «رحمت امینی» دبیر هنری جشنواره، «سید حسین نقوی حسینی» نماینده مجلس شورای اسلامی، «اسماعیل عالی زاد» دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر و هنرمندانی چون عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، احترام برومند، اسماعیل خلج، جهانگیر الماسی، حسین پارسایی، حسن دولت آبادی و جمع دیگری از مدیران و فعالان عرصه تئاتر در تالار اندیشه حوزه هنری حضور داشتند.

کد خبر 235965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز